9.9.11

Salvador Dali. The Persistence of Memory. (La persistencia de la memoria)

Ίσως ο πιο αναγνωρίσιμος πίνακας του μεγάλου Καταλανού Ισπανού ζωγράφου Salvador Dali(1904-1989). "Η εμμονή της μνήμης", που έγινε το 1931 και σήμερα βρίσκεται στο Gala-Salvador Dali Foundation / Artists Rights Society (ARS) Museum, στη Νέα Υόρκη.
Ο σουρεαλισμός ή υπερρεαλισμός προέκυψε ως αποτέλεσμα της επανάστασης που είχαν προκαλέσει στην κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς οι ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόιντ, η ανάλυση που έκανε για τα όνειρα και τα προλογικά στοιχεία του ανθρώπου, στις οποίες οι πρωτεργάτες του υπερρεαλισμού είδαν ότι μπορούν να δράσουν απελευθερωτικά για τον άνθρωπο και την επιδίωξη της ευτυχίας του. Ξεκίνησε από τη λογοτεχνία με το "μανιφέστο του υπερρεαλισμού" του Αντρέ Μπρετόν, το 1924, έναν όρο που δανείστηκε από τον Γάλλο ποιητή Γκιγιώμ Απολλιναίρ που τον είχε χρησιμοποιήσει το 1917. Ο Αντρέ Μπρετόν διεύθυνε μαζί με τον Λουί Αραγκόν, τον άλλον πρωτεργάτη του υπερρεαλισμού, το περιοδικό "Littérature" και την επιθεώρηση "La Révolution surréaliste". Το σύνθημά τους ήταν " να αλλάξουμε τις ζωές μας, να αλλάξουμε τον κόσμο", αναπτύσσοντας και έντονη πολιτική δραστηριότητα(για ένα διάστημα από τις γραμμές του Γαλλικού ΚΚ, με το οποίο όμως δεν μπόρεσαν να συνυπάρξουν για πολύ) η οποία όμως σχετικά γρήγορα περιθωριοποιήθηκε.
Το σημαντικότερο τελικά αποτύπωμα αυτού του ρεύματος ήταν στη ζωγραφική. Ο Salvador Dali αποτέλεσε εμβληματική φυσιογνωμία του σουρεαλισμού στην ζωγραφική. Όπως ο ίδιος έλεγε, τα έργα του αποτελούν φωτογραφίες ονείρων, επηρεασμένος από τον Φρόιντ και την ανάλυση που έκανε για τον ρόλο του υποσυνείδητου και πως αυτό εκφράζεται στα όνειρα. Μ' αυτή την έννοια δεν έδινε και εξηγήσεις για τα έργα του, (δεν καταδεχόταν εξάλλου να  ..πέσει σε τέτοιο επίπεδο), παραδίδοντάς τα έτσι στον θεατή ο οποίος μπορεί να σκεφθεί για τη μία ή την άλλη ερμηνεία.
Σ' αυτόν τον πίνακα το χαρακτηριστικότερο στοιχείο είναι τα ρολόγια που λειώνουν, κάτι που θεωρήθηκε σαν συμβολισμός του ότι στα όνειρα ή στο υποσυνείδητο, χάνεται η έννοια του χρόνου. Ο τίτλος όμως "η επιμονή της μνήμης" μπορεί να μας παραπέμψει και στο ότι ο χρόνος έχει σταματήσει σε παλαιότερες αναμνήσεις. Το τοπίο με τα βράχια που φαίνεται στο βάθος και τη θάλασσα, που επαναλαμβάνεται και σε άλλους πίνακές του(και στον πίνακα "sun table" που ανάρτησα στις 19/7), μοιάζει με το Port Lligat που ήταν το σπίτι του Νταλί, όπου έμενε από το 1930 και μετά. Εξ άλλου μια ελαφρώς διαγώνια γραμμή προς το πάνω μέρος του πίνακα, το διαχωρίζει αυτό το τοπίο που είναι φωτεινό με το κάτω μέρος που βρίσκεται στη σκιά, συμβολίζοντας όπως θεωρήθηκε, αυτά που βρίσκονται στο συνειδητό και αυτά στο υποσυνείδητο. Στο κέντρο σχεδόν του πίνακα δεσπόζει κάτι σαν ψάρι ή έμβρυο ή άλογο σε στάση αποσύνθεσης ή ύπνου (μια εικόνα που τη βλέπουμε και σε άλλους πίνακές του όπως στον "μεγάλο αυνανιστή" που αφορά την πρώτη συνάντησή του με την Γκαλά ή στο "αίνιγμα της επιθυμίας" που γίνανε το 1929). Και στο πορτοκαλί ρολόι που είναι το μόνο που δεν είναι παραμορφωμένο, βρίσκονται μυρμήγκια ολοζώντανα.
Όπως σε όλα τα όνειρα υπάρχει το υποκειμενικό στοιχείο στην ερμηνεία τους και ο Dali δεν μας έκανε φυσικά τη χάρη να μας πει τίποτε περισσότερο.

του Ανδρεα Πετρουλακη (απο την Καθημερινη)

7.9.11

Ο ΚΟΥΡΟΣΑΒΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Ακίρα Κουροσάβα(1910-1998)
σχολιάζει ο Θανάσης Μπαντές 


H αυτοβιογραφία του Κουροσάβα έχει τον τίτλο «Κάτι σαν αυτοβιογραφία». Αναφέρεται στα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, στο ξεκίνημά του στον κινηματογράφο, στις πρώτες του ταινίες, στη γιαπωνέζικη κινηματογραφική βιομηχανία και σταματά στο σημείο που γνωρίζει παγκόσμια φήμη με το «Ρασομόν» θεωρώντας ότι η από κει και πέρα πορεία του είναι δεδομένη. Ο Κουροσάβα διατηρούσε αρχικά μεγάλους ενδοιασμούς για κάθε αυτοβιογραφικό εγχείρημα. Για χρόνια το απέφευγε παρά τις προτροπές των θαυμαστών του. Το γεγονός που τον έκανε να αλλάξει γνώμη ήταν η αυτοβιογραφία του Ρενουάρ. Η ανάγνωσή της ήταν γι’ αυτόν μια μικρή αποκάλυψη αφού μόνο έτσι διαπίστωσε όλο το κινηματογραφικό βάθος του μεγάλου Ρενουάρ και συνειδητοποίησε ότι του δόθηκε μια νέα κινηματογραφική οπτική, ένα άνευ προηγουμένου ερέθισμα, όχι μόνο για να επανεκτιμήσει το έργο του Ρενουάρ, αλλά και το δικό του. Κάτι σαν κινηματογραφικό μάθημα. Δήλωσε μάλιστα τη λύπη του που δεν έγραψε κι ο Φορντ μια αυτοβιογραφία. Ποιος ξέρει τι δρόμους θα αποκάλυπτε! Κάτω λοιπόν από το βάρος της νέας προσέγγισης αναθεώρησε, έκρινε δίκαιο το αίτημα των θαυμαστών του κι έγραψε δυο λόγια για τη ζωή του.
Προέρχεται από αυστηρή, πατριαρχική οικογένεια που τηρούσε έντονα τις γιαπωνέζικες παραδόσεις. Ο πατέρας του, σκληρός και δίκαιος χαρακτήρας,

Fred Wesley & The JB's - Doin' It To Death (1973)

4.9.11

ο υπνος και τα ονειρα

 Για τον ύπνο έχουμε ξαναμιλήσει σε προηγούμενες αναρτήσεις. Επειδή όμως είναι ενδιαφέρον θέμα θα ξαναδούμε κάποιες πλευρές του και στη σημερινή ανάρτηση.
Ο ύπνος αποτελεί μια κατάσταση καταστολής της συνείδησης. Ταυτόχρονα γίνεται καταστολή του τόνου του συμπαθητικού συστήματος, που φαίνεται ότι η διέγερσή του είναι προϋπόθεση για το φαινόμενο της εγρήγορσης, της κατάστασης της ενσυνειδησίας. Ο αυξημένος τόνος του συμπαθητικού στη διάρκεια της ημέρας, σημαίνει αυξημένη εγρήγορση για την αντιμετώπιση των όποιων κινδύνων, εστίαση της προσοχής για την επίλυση διαφόρων προβλημάτων.
 Η καταστολή της συνείδησης που γίνεται με τον ύπνο σημαίνει και ότι υπάρχει ένα αίσθημα ασφάλειας για τον εαυτό, δεν κινδυνεύει άρα μπορεί να αποσύρει την προσοχή και τη διέγερση για ανίχνευση κινδύνων και να χαλαρώσει.
Όλες οι μορφές ζωής εφ' όσον εξαρτιόταν από την ενέργεια του ήλιου, διαμόρφωσαν ρυθμούς που ακολουθούν την εναλλαγή ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Ονομάστηκαν κιρκάδιοι ρυθμοί και υπάρχουν με διάφορες μορφές σε κάθε μορφή ζωής. Ο ύπνος και η καταστολή του συμπαθητικού την νύχτα, αποτελεί την έκφραση αυτών των ρυθμών στα θηλαστικά αλλά και στα περισσότερα είδη των ζώων. Στους ρυθμούς αυτούς προσαρμόστηκαν και οι περισσότερες λειτουργίες των ζωικών οργανισμών. Η εγρήγορση έχει τη βάση της στη λειτουργία του δικτυωτού σχηματισμού του εγκεφάλου, καθώς και σε κέντρα στον υποθάλαμο και τον μετωπιαίο λοβό.

Ο δικτυωτός σχηματισμός είναι μια νευρική δομή που έχει τη βάση της στο στέλεχος του εγκεφάλου, δηλαδή εξελικτικά είναι αρχέγονη και στη διέγερση αυτής της δομής στηρίζεται η εγρήγορση.

The JB's-Givin' Up Food For Funk (High Quality)

1.9.11

Και μια κινέζικη (ή ..γιαπωνέζικη;) παροιμία.

Και μια κινέζικη (ή ..γιαπωνέζικη;) παροιμία.

Ο ορειβάτης πρέπει να κοιτάζει στα 100 μέτρα μπροστά του για να μη χάσει τον δρόμο για την κορυφή. Στα 10 μέτρα για να ελέγχει τον δρόμο. Και μπροστά του στο 1 μέτρο για να μη γκρεμοτσακιστεί..

η αυχεναλγια και η αρτηριακη πιεση


Η αιφνίδια πολύ ισχυρή αυχεναλγία, που περιγράφεται σαν “τσεκουριά στον αυχένα” ή "κεραυνός εν αιθρία”που συνοδεύεται συνήθως με εμετό, αυχενική δυσκαμψία, φωτοφοβία και σε βαρύτερες περιπτώσεις με διαταραχές της όρασης, της ομιλίας ή και με κώμα, αποτελεί μια όχι πολύ συχνή αλλά πολύ σοβαρή κατάσταση που είναι αποτέλεσμα εγκεφαλικής αιμορραγίας από ρήξη κάποιου εγκεφαλικού ανευρύσματος. Δεν θα αναφερθούμε σ' αυτή την πολύ σοβαρή διαταραχή αλλά σε μια πολύ πιο συχνή κατάσταση, τη συνήθη αυχεναλγία που συχνά συνοδεύεται και από μια μικρή σχετικά άνοδο της αρτηριακής πίεσης.
Είναι παρατηρημένο ότι πολλές φορές, όταν έχουμε μια απότομη ένταση, ιδίως αν προϋπάρχει ευαισθησία στην περιοχή του αυχένα, τότε νοιώθουμε ένα τράβηγμα στη βάση του αυχένα που συνοδεύεται από εγκατάσταση πονοκεφάλου ή την αύξηση του.
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις συνήθως ανεβαίνει και η πίεση. Εξάλλου πολλοί υπερτασικοί λένε ότι νοιώθουν την άνοδο της πίεσης τους με την αίσθηση του πόνου στον αυχένα. Και θεωρούν ότι η άνοδος της πίεσης τους έχει σαν αποτέλεσμα αυτόν τον πονοκέφαλο αν και συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχουμε σημαντική αύξηση της πίεσης. Μάλλον όμως η διαδικασία είναι αντίστροφη ή εν πάση περιπτώσει είναι αμφίδρομη.
Οι μύες του αυχένα είναι γνωστό ότι είναι από αυτούς που συσπώνται έντονα όταν υπάρχει ένταση στο σώμα. Επίσης βρίσκονται σε σύσπαση συχνά λόγω της θέσης του σώματος. Αυτό μπορεί να επιδεινωθεί από διάφορες καταστάσεις,

Γ. Ιωαννου, απο το ΕΘΝΟΣ. καλο χειμωνα..

ALTAN. καλο μηνα

(από το eranistis.net)

(Εντάξει, τι Σεπτέμβριος τι Οκτώβριος..μου άρεσε και βιάζομαι να το βάλω)

31.8.11

Jean-Leon Gerome. The grey Cardinal (L' eminence grise)

      
L'Eminence grise. Ένας πίνακας του J.L. Gerome για τον πάτερ Leclerc, καλόγερο, μυστικοσύμβουλο και αντιπρόσωπο του πανίσχυρου καρδινάλιου Ρισελιέ, ο οποίος ενέπνεε τον φόβο για τη δύναμη που είχε, κάτι που απεικονίζεται και στον πίνακα, να κατεβαίνει αδιάφορος τη σκάλα στο ανάκτορο του Ρισελιέ, προκαλώντας δέος και φόβο απλά με την παρουσία του. Aποκαλείται grise από το χρώμα του ράσου του, σαν παράφραση του his eminence("σεβασμιότατος") που ήταν ο τίτλος για τον καρδινάλιο ή grise σε αντίθεση με το red, κόκκινος, που ήταν το χρώμα της στολής του καρδινάλιου,  ένας όρος που στη συνέχεια σήμαινε την δύναμη πίσω από τον θρόνο. Ο καρδινάλιος Ρισελιέ,(1585-1642), απο το 1624 μέχρι και τον θάνατό του το 1642, ήταν ο πανίσχυρος πρωθυπουργός του αδύναμου βασιλιά Λουδοβίκου ΙΓ. Ο πάτερ Leclerc αναφέρεται και στο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά, "οι τρεις σωματοφύλακες", που η πλοκή του εκτυλίσσεται εκείνη την περίοδο, σαν πάτερ Ιωσήφ.
Η τέχνη του Gérôme ακολουθούσε το λεγόμενο ακαδημαϊκό στυλ, ενάντια στο οποίο στράφηκαν οι ιμπρεσιονιστές. 
Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1873 και βρίσκεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.
(έναν ακόμη πίνακα του Gerome, "the slavemarket" έχω αναρτήσει στις 10/5) 

30.8.11

Λεωνίδας Κύρκος

Σύμβολο μιας μεγάλης γενιάς που βρέθηκε στη δίνη των γεγονότων μιας ιδιαίτερα δύσκολης εποχής, με ανήσυχο και θαρραλέο πνεύμα που δεν δίσταζε να ρισκάρει συνέχεια, βάζοντας τις ιδέες και τις αξίες του, για κοινωνίες ελευθερίας, ισότητας και δικαιοσύνης, στη συνεχή βάσανο της πράξης και της ραγδαία μεταβαλλόμενης πραγματικότητας. Με ανεπιτήδευτο ήθος, εντιμότητα και απλότητα.

27.8.11

Vincent Van Gogh. Εναστρη νυχτα

Έναστρη νύχτα. Ένας πίνακας του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου Vincent Van Gogh(1853-1890). Μπορεί ο Cezanne να ήταν ο πρωτεργάτης της μετα-ιμπρεσιονιστικής εποχής, όμως ο σημαντικότερος εκπρόσωπος αυτής της εποχής είναι αναμφισβήτητα ο Βαν Γκογκ. Αρχίζει να ζωγραφίζει στα 30 του χρόνια και πέθανε όταν ήταν 37, βασανιζόμενος από κρίσεις επιληψίας που τον είχαν οδηγήσει στην κατάθλιψη. Γνώρισε το έργο των ιμπρεσιονιστών απο τους οποίους εμπνεύσθηκε αλλά ακολούθησε τις αναζητήσεις του Τουλούζ Λωτρέκ και του Πωλ Γκωγκέν στους αστραφτερούς χρωματισμούς και τόνους, δίνοντας όμως σ'αυτούς το πυρακτωμένο του αίσθημα και τον οδυνηρό δυναμισμό του που χαρακτηρίζουν τη μοναδική τεχνοτροπία του Βαν Γκογκ. Οι ελικοειδείς πινελιές που χρησιμοποιεί, με την οξύτητα στους χρωματικούς συνδυασμούς, στην απεικόνιση τόσο των ανθρώπων όσο και της φύσης, που τις βλέπουμε και στον συγκεκριμένο πίνακα, γεμίζουν με μοναδική ζωντάνια και κίνηση τους πίνακές του, που ορισμένοι όπως αυτός, παίρνουν τα χαρακτηριστικά οπτασίας. Η "έναστρη νύχτα" έγινε το 1889, λίγους μήνες πριν τον θάνατό του. Οι κρίσεις που τον βασάνιζαν πιθανόν να έπαιξαν ρόλο στη στροβιλώδη απεικόνιση των πραγμάτων και την αίσθηση της οπτασίας που δημιουργούν. Ο σκοτεινός όγκος με το κυπαρίσσι, με παρόμοια ελικοειδή απεικόνιση, αποτελεί επίσης ένα σταθερό μοτίβο σε πολλούς του πίνακες, έχοντας ένα μάλλον προφανή συμβολισμό.
Ο πίνακας, απο το 1941 βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.  

24.8.11

το γ-αμινοβουτυρικο οξυ(GABA) και το αλκοολ

Το γ-αμινοβουτυρικό οξύ, γνωστό στη βιβλιογραφία σαν GABA , είναι ένα αμινοξύ που αποτελεί τον κύριο ανασταλτικό νευροδιαβιβαστή στον εγκέφαλο των θηλαστικών. Ανασταλτικός νευροδιαβιβαστής σημαίνει ότι στη μετάδοση των σημάτων στους  νευρώνες, σε όλο το νευρικό σύστημα, παράλληλα με τους νευροδιαβιβαστές που δρουν διεγερτικά  στη μετάδοση του νευρικού σήματος, υπάρχουν οι ανασταλτικοί νευροδιαβιβαστές ώστε να διατηρείται ισορροπία στη μετάδοση του νευρικού σήματος σε όλο το νευρικό δίκτυο. Έτσι ελέγχεται και ο μυϊκός τόνος, μέσα από μια ισορροπία διεγερτικών και ανασταλτικών δράσεων, ώστε να μην έχουμε υπερτονία ή χάλαση των μυών.
Το αμινοξύ αυτό δρα πάνω σε ειδικούς υποδοχείς που υπάρχουν στις νευρικές συνάψεις, οι οποίοι είναι πολλών ειδών. (Κάνοντας εδώ μία παρένθεση, πρέπει να πούμε ότι τα διάφορα επίπεδα του νευρικού συστήματος δημιουργήθηκαν σε διαφορετικές εξελικτικές βαθμίδες, γι αυτό και ανάλογα με τις ειδικότερες λειτουργίες που επιλέχθηκαν να εκτελούν, εξυπηρετήθηκαν και από διαφορετικές παραλλαγές υποδοχέων για τον ίδιο πολλές φορές νευροδιαβιβαστή, κάτι που τροποποιεί, μερικές φορές πολύ, την δράση του).
Μία από τις δράσεις της αιθανόλης, δηλαδή του αλκοόλ, είναι ότι διεγείρει μία κατηγορία υποδοχέων αυτού του ανασταλτικού μορίου, τους α υποδοχείς του GABA, με αποτέλεσμα να υπερισχύουν οι ανασταλτικές δράσεις στη μετάδοση του νευρικού σήματος. Παρόμοια δράση έχουν για παράδειγμα και οι βενζοδιαζεπίνες, τα γνωστά ηρεμιστικά, αλλά και πολλές άλλες ουσίες, που δρουν σε παρόμοιους υποδοχείς.

Λιβύη. Ανεμος ελευθεριας


Το τέλος ενός ακόμη(παράφρονα και γελοίου) τυράννου.


23.8.11

η σωματικη ασκηση προστατευει τον εγκεφαλο

Η σωματική άσκηση προστατεύει πολύπλευρα τις λειτουργίες του εγκεφάλου, στις διαδικασίες εκφύλισης του με το πέρασμα της ηλικίας. Αυτό αφορά περισσότερο την άσκηση που ανεβάζει τον καρδιακό ρυθμό, δηλαδή την αεροβική άσκηση, αν και η άσκηση με βάρη που διατηρεί και αυξάνει τον μυϊκό όγκο δεν σημαίνει ότι δεν είναι ωφέλιμη. 
Αυτή η δράση οφείλεται στο ότι η σωματική άσκηση και κυρίως η αεροβική, αποτελεί τον σημαντικότερο τρόπο, μαζί με την κατάλληλη υγιεινή διατροφή, για τη διατήρηση σε καλή κατάσταση του αγγειακού δικτύου και συνολικά του καρδιοαγγειακού συστήματος. Αυτό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να διατηρείται σε επαρκή επίπεδα και η αιμάτωση του εγκεφάλου, ώστε να συνεχίσει να επιτελεί τις λειτουργίες του αλλά και για την ανάπτυξή του σε νέα γνωστικά αντικείμενα.
Σε πειράματα με ζώα, η άσκηση αύξησε τον αριθμό των μικρών αγγείων στον εγκέφαλο. Η εκφύλιση του αγγειακού δικτύου με το προχώρημα της αρτηριοσκληρωτικής νόσου, ως αποτέλεσμα της κακής διατροφής, του στρες και της έλλειψης σωματικής άσκησης, έχει και τα αντίστοιχα αποτελέσματα στους εγκεφαλικούς νευρώνες και τις συνάψεις τους, οδηγώντας στην καταστροφή τους. Την εκφύλιση του αγγειακού δικτύου την προλαμβάνουμε μέσα από τον έλεγχο και εκείνων των παθολογικών καταστάσεων που επηρεάζουν τα αγγεία, όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης, η αρτηριακή υπέρταση και άλλες ή την αποφυγή παραγόντων που δρουν τοξικά στα νευρικά κύτταρα και τις συνάψεις τους,

οι κατηγοριες των αντιυπερτασικων φαρμακων

Σήμερα έχουν βρεθεί και χρησιμοποιούνται ευρύτατα πολύ σημαντικές κατηγορίες αντιυπερτασικών φαρμάκων, που μπορούν να ρυθμίσουν τις περισσότερες περιπτώσεις υψηλής αρτηριακής πίεσης και θα γίνει μια σύντομη αναφορά σ’ αυτές. Αυτό βέβαια που είναι πάντα σημαντικό είναι τα γενικότερα μέτρα που πρέπει να παίρνονται στην κατεύθυνση της υιοθέτησης ενός τρόπου ζωής που περιορίζει την εμφάνιση της υπέρτασης αλλά και των άλλων διαταραχών που αυξάνουν την εμφάνιση καρδιοαγγειακών διαταραχών, είτε παίρνει φάρμακα είτε όχι.  Δηλαδή η ρύθμιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης με τα φάρμακα δεν μας εξισώνει από την άποψη του κινδύνου για ένα επικείμενο καρδιοαγγειακό επεισόδιο με κάποιον που έχει χαμηλή πίεση χωρίς φάρμακα. Ο δεύτερος κινδυνεύει πολύ λιγότερο. Απλά με τα φάρμακα μειώνεται ο κίνδυνος σε σχέση με το αν έμενε η πίεση αρρύθμιστη. Οπωσδήποτε η αντιμετώπιση της υπέρτασης και φαρμακευτικά, έχει μειώσει τη συχνότητα των αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων πρώτα και κύρια, αλλά και των στεφανιαίων επεισοδίων και της καρδιακής και νεφρικής ανεπάρκειας.
Ακόμη η αλλαγή του τρόπου ζωής βοηθά στο να ρυθμίζεται η αρτηριακή πίεση και με λιγότερα φάρμακα και σε ορισμένες περιπτώσεις να τα κάνει περιττά, όταν δεν έχουν προχωρήσει πολύ οι αλλαγές στο καρδιοαγγειακό σύστημα. Αν και συνήθως όταν διαπιστώνεται η υπέρταση, ήδη έχουν γίνει αλλαγές στα αγγεία, οι οποίες τείνουν να συντηρήσουν την υπέρταση.
Η βάση δηλαδή πάνω στην οποία στηρίζεται η αντιμετώπιση των συνεπειών της υψηλής αρτηριακής πίεσης στην καρδιοαγγειακή λειτουργία, είναι όλα αυτά τα γενικότερα μέτρα που έχουν αναφερθεί, στη διατροφή, τη σωματική άσκηση αλλά και τη μείωση του στρες στη ζωή μας.
Αυτό δεν αφορά μόνο την υπέρταση αλλά όλες τις ανάλογες καταστάσεις. Όπως για παράδειγμα τα άτομα που έχουν οστεοπορωτικές βλάβες, δεν έχει νόημα

20.8.11

οι μεταλλαξεις στο DNA και ο καρκινος


Για τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού του οξυγόνου στα μιτοχόνδρια καθώς και αυτές που προέρχονται από περιβαλλοντικούς παράγοντες που επιδρούν στον άνθρωπο, έχει γίνει αναφορά σε προηγούμενες αναρτήσεις. Θα γίνει κάπως πιο συγκεκριμένη αναφορά στο πως οι βλάβες στο DNA μπορεί να οδηγήσουν σε μεταλλάξεις, που κάποιες από αυτές να επιβιώσουν και να αποτελέσουν παράγοντα καρκινογένεσης.
Το DNA βρίσκεται τόσο στον πυρήνα του κυττάρου όσο και μέσα στα μιτοχόνδρια, τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας του κυττάρου, που έχουν το δικό τους DNA. Αυτό που βλάπτεται περισσότερο είναι το μιτοχονδριακό DNA, μιας και εκεί είναι ο αρχικός τόπος παραγωγής των ενδογενών ελεύθερων ριζών οξυγόνου. Ως τελικό αποτέλεσμα των βλαβών στο μιτοχονδριακό DNA έχουμε τον θάνατο των μιτοχονδρίων που οδηγεί στον θάνατο του κυττάρου.
Ξέρουμε ότι ο προγραμματισμένος θάνατος του κυττάρου από εξάντληση των μιτοχονδρίων να παράγουν ενέργεια, που αυτό οδηγεί στην δημιουργία σημάτων για το θάνατο του κυττάρου, μπορεί να αντιστραφεί αν ελαττωθούν οι ελεύθερες ρίζες ή αυξηθούν τα αποθέματα της γλουταθειόνης που φαίνεται να είναι από τα κύρια αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα μιτοχόνδρια. (Πειράματα για προστασία του μιτονδριακού DNA γίνανε σε γενετικά προποποιημένες φρουτόμυγες που μπορούσαν να παράγουν περισσότερα φυσικά αντιοξειδωτικά και κυρίως τη γλουταθειόνη, έδειξαν παράταση της ζωής τους

altan ..και η κριση στην Ιταλια












-Ο σύζυγός μου πηγαίνει με συνοδούς.
-Πολύ ακριβό για μας. Ο δικός μου πηγαίνει ακόμη με πουτάνες.

(από το eranistis)
 

13.8.11

altan



Αρκετά. Απαιτώ την παραίτησή μου.
                                                                                         

καφεΐνη

Ο καφές παράγεται απο τα καφεόδενδρα, αειθαλείς θάμνους που μοιάζουν με κερασιές. Ζουν περίπου 25-30 χρόνια και ευδοκιμούν σε τροπικά κλίματα. Οι καρποί που αναπτύσσονται σαν τσαμπιά κατά μήκος των κλαδιών, κάνουν περίπου ένα χρόνο να ωριμάσουν και γίνονται κόκκινοι σαν κεράσια. Ο κόκκος του καρπού είναι αυτός που χρησιμοποιείται για την παρασκευή του καφέ.
Η καφεΐνη, η κύρια δραστική ουσία του καφέ, ανήκει σε μια ομάδα χημικών ουσιών, τις ξανθίνες,  οι οποίες είναι προϊόντα αποδόμησης των πουρινών.
(Οι πουρίνες όπως και οι πυριμιδίνες είναι αζωτούχες  βάσεις στις οποίες ανήκουν και τα νουκλεοτίδια, που αποτελούν βασικά δομικά συστατικά του DNA και του RNA. Οι βιοχημικοί και μεταβολικοί δρόμοι στους βιολογικούς οργανισμούς ακολουθούν συγκεκριμένες διαδρομές, όπου κάποια βασικά μόρια παίζουν κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση της ζωής, όπως και παράγωγα αυτών των δρόμων αποτελούν τις διάφορες ουσίες που λειτουργούν άλλες σαν ορμόνες και άλλες σαν μόρια που επιδρούν στις λειτουργίες της. Για παράδειγμα οι πουρίνες, στις οποίες ανήκει η καφεΐνη, ανήκει σε μια ευρύτερη ομάδα που ονομάζονται αλκαλοειδή που αποτελούν αζωτούχες ενώσεις με φαρμακευτική δράση, στις οποίες ανήκουν ουσίες όπως η καφεΐνη, η νικοτίνη, η κοκαΐνη, μορφίνη, κινίνη, διάφορες παραισθησιογόνες ουσίες κλπ).
Στην κατηγορία της καφεΐνης, με παραπλήσια δράση, ανήκουν η θεοφυλλίνη, που βρίσκεται περισσότερο στο τσάϊ (μαζί με  καφεΐνη) και η θεοβρωμίνη που βρίσκεται στο κακάο. 
Η καφεΐνη βρίσκεται στον καφέ σε περιεκτικότητα από 0,6-1,1% στις ποικιλίες arabica και 2,2% στις ποικιλίες robusta, στο τσάι 3%,  στους καρπούς του φυτού γκουαράνα >4%, στους καρπούς cola 1,5%.

8.8.11

απο το tvxs

ο Λόρκα, το ντουέντε και η Amy Winehouse


Ως συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης για τις προκλήσεις και την ανάπτυξη ή τις κρίσεις και τις απαντήσεις που δίνουμε, θα γίνει μια αναφορά στα κίνητρα της καλλιτεχνικής δράσης και κάποιες σχετικές αναφορές του Λόρκα.  

Υπάρχει ένα κείμενο του Λόρκα που μιλά για το τι είναι το ντουέντε(το έχω βάλει σε μια προηγούμενη ανάρτηση), εξηγώντας με μεγάλη παραστατικότητα τις τρεις κατηγορίες, κατά τη γνώμη του, των καλλιτεχνών και τι είναι αυτό που τους κινεί. Η μία κατηγορία είναι αυτοί που εμπνέονται όπως λέει από τον Άγγελο που καθοδηγεί και προικίζει με δώρα, που σκορπίζει τη χάρη του κι ο άνθρωπος, χωρίς καµιά σχεδόν προσπάθεια δηµιουργεί, αγαπιέται, χορεύει. Η άλλη είναι αυτοί που εμπνέονται από τη Μούσα που τους ενθαρρύνει και καµιά φορά τους καταβροχθίζει. Στηρίζεται όμως πολύ στη λογική που συχνά είναι εχθρός της τέχνης γιατί μιμείται πολύ, υψώνοντας τον ποιητή σ' ένα θρόνο στημένο σε κοφτερές και απότομες άκρες, κάνοντας τον να ξεχνάει πως ξαφνικά, εκεί που κάθεται, μπορεί να τον κατασπαράξουν. Η αληθινή όμως μάχη, όπως λέει είναι το ντουέντε.

7.8.11

οι προκλησεις, οι κρισεις και η εξελιξη


Ο κάθε βιολογικός οργανισμός και κατ' επέκταση το κάθε σύνολο, στην αλληλεπίδρασή τους με το περιβάλλον διαμορφώνουν κάποιες σχέσεις μαζί του, οι οποίες επιτρέπουν την συνέχιση της ύπαρξής τους μέσα σε κάποιο, μικρότερο ή μεγαλύτερο εύρος μεταβολής των περιβαλλοντικών συνθηκών. Η βασική ιδέα της εξέλιξης στηρίζεται στο ότι η αλλαγή των περιβαλλοντικών συνθηκών βάζει σε δοκιμασία την ικανότητα του οργανισμού να συνεχίσει να υπάρχει στις νέες συνθήκες. Κρίση σημαίνει ότι ο τρόπος λειτουργίας και οι σχέσεις που έχει αναπτύξει ένας οργανισμός ή ένα σύνολο με το περιβάλλον, σε κάποια φάση, λόγω της συνεχούς μεταβολής των περιβαλλοντικών δεδομένων, δεν εξασφαλίζουν την ομαλή συνέχιση της ύπαρξής τους. Σε ευρεία κλίμακα στους βιολογικούς οργανισμούς επιβίωναν αυτοί που είχαν αυτά τα χαρακτηριστικά που τους επέτρεπαν να λειτουργήσουν στις νέες συνθήκες. Οι υπόλοιποι εξαφανίζονταν.
Οι βιολογικοί οργανισμοί που ανέπτυξαν νοημοσύνη, απέκτησαν ικανότητα μάθησης, αυξάνοντας έτσι τις εναλλακτικές τους δυνατότητες και την ευλυγισία τους ώστε να προσαρμοσθούν και να μην καταστραφούν όταν η αλλαγή των συνθηκών ή οι προκλήσεις που αντιμετώπιζαν ήταν τέτοιες που ο τρόπος που λειτουργούσαν μέχρι τότε ήταν ανεπαρκής για την αντιμετώπισή τους.

Γι αυτό και οι άνθρωποι όπως και οι ανθρώπινες κοινωνίες έχουν την δυνατότητα να εξελίσσονται μέσα από διαδικασίες μάθησης, έχοντας πολύ περισσότερες δυνατότητες προσαρμογής, ενώ σε κατώτερα εξελικτικά είδη που η ικανότητα αυτή είναι πολύ μικρότερη, η δημιουργία δυσμενών συνθηκών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από το μέχρι τότε σύστημα σχέσεων με το περιβάλλον, δηλαδή πρότυπα συμπεριφοράς κλπ, τα οδηγεί σε καταστροφή.
Αν δεν προκύψουν συνθήκες που να βάζουν σε δοκιμασία το σύστημα αυτών των σχέσεων, όσον αφορά έναν άνθρωπο είναι τα πρότυπα συμπεριφοράς του, κατά κανόνα δεν υπάρχει ανάγκη αυτά να μεταβληθούν.
Στη σχέση ενός βιολογικού οργανισμού με το περιβάλλον

3.8.11

Paul Cezanne


Paul Cezanne(1839-1906). Montagne Sainte-Victoire vue des Lauves. O Πολ Σεζάν, Γάλλος ζωγράφος από την Προβηγκία, από όπου είναι και το συγκεκριμένο τοπίο, ήταν από τους πρωτεργάτες του ιμπρεσιονισμού(συμμετείχε και στην "ιδρυτική" τους έκθεση το 1874 στο Παρίσι), γρήγορα αποστασιοποιήθηκε απο τον ιμπρεσιονισμό για να καταστεί ο πρωτεργάτης των μετα-ιμπρεσιονιστικών τάσεων στη ζωγραφική. Επέκτεινε την αφαίρεση στα ακρότατα όρια που επιτρέπουν στον θεατή να σχηματίσει την εικόνα, χωρίς όμως να χαθεί η εικόνα. Έτσι κατάργησε και την τριδιάστατη αναπαράσταση, αφήνοντας μόνο δύο διαστάσεις που τις θεωρεί αρκετές για την ανασύνθεση της εικόνας απο τον νου. Η εικόνα διασώζεται στο χείλος της ασάφειας, με πολύ καλά μελετημένες πινελιές παρ' όλο που φαίνονται ασαφείς. (στη συνέχεια στις πιο μοντέρνες εκδοχές της ζωγραφικής θυσιάστηκε και η εικόνα).
Σε αντίθεση με το ακαδημαικό στυλ που λάτρευε τη σαφήνεια και τη λεπτομέρεια, οι μεταϊμπρεσιονιστικοί  πίνακες βασίζονται στην αμφισημία και στα απολύτως απαραίτητα.
Ο Cezanne θέλει να δείξει ότι το να βλέπεις σημαίνει να δημιουργείς αυτό που αντικρύζεις. Ότι βασικά κάνει και ο ανθρώπινος εγκέφαλος, σύμφωνα με τις σημερινές αντιλήψεις της νευροφυσιολογίας για τη λειτουργία του, ο οποίος δεν λειτουργεί σαν καθρέφτης αλλά συνθέτει προσλαμβάνοντας τα απαραίτητα στοιχεία που του χρειάζονται. Οι πίνακες του Cezanne είναι μια επέκταση αυτής της λογικής αφήνοντας περιθώρια στον θεατή να δώσει και αυτός τις δικές του ερμηνείες στην πρόσληψη. Η εικόνα όμως στον Cezanne παραμένει πάντα αναγνωρίσιμη.
Αφιέρωνε πολλές ώρες στοχαζόμενος μια πινελιά. Παρατηρούσε επί ώρες το θέμα του. Άλλωστε έτσι και πέθανε απο πνευμονία όταν έμεινε δύο ώρες μέσα στη βροχή, σε έναν αγρό, γι αυτό το λόγο.
Δεν τον ενδιέφερε ούτε το παιχνίδισμα του φωτός που ήταν ο στόχος των ιμπρεσιονιστών και που τον θεωρούσε ανούσιο. Τον ενδιέφερε περισσότερο ο νους απο το μάτι.
  Τα τελευταία χρόνια της ζωής του έζησε στην Προβηγκία. Το συγκεκριμένο τοπίο, το βουνό Sainte-Victorie στην Προβηγκία, το ζωγράφισε πάνω από 60 φορές, σε διαφορετικές εκδοχές. 
 Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1902-1904. Βρίσκεται στο Philadelphia Museum of Art (Geogre W. Elkins Collection).

Amy Winehouse - You Know Im No Good (Skeewiff Mix) 2007

2.8.11

το στρες και η υπερταση


Η αρτηριακή υπέρταση αποτελεί μια κατάσταση συμπαθητικοτονίας. Η αυξημένη πίεση στα αγγεία σημαίνει ότι ο οργανισμός κινητοποιεί τις δυνάμεις του για να αντιμετωπίσει μια κατάσταση κινδύνου. Έχει γίνει αναφορά σε προηγούμενες αναρτήσεις για τις αντιδράσεις του οργανισμού σε περίπτωση κινδύνου και τους μηχανισμούς που έχουν αναπτυχθεί στα θηλαστικά γι αυτό το σκοπό. Στον άνθρωπο, στον τρόπο αυτών των αντιδράσεων, παρεμβάλλεται ο μετωπιαίος φλοιός με τις ιστορίες που αναπτύσσει, τις ερμηνείες που δίνει στους διάφορους κινδύνους αλλά και την πολλαπλότητα με αυτό τον τρόπο των αντιδράσεων του. Και ενώ ένα θηλαστικό απέναντι στον κίνδυνο έχει δύο κυρίως τύπους αντιδράσεων, την μάχη ή την φυγή, που έχουν συγκεκριμένη διάρκεια και μετά ακολουθεί η χαλάρωση, ο άνθρωπος μέσα σε αυτή την γκάμα αναπτύσσει ένα πλήθος παραλλαγών αυτών των βασικών αντιδράσεων, που μπορεί να παρατείνουν έστω και σε χαμηλότερο επίπεδο την κατάσταση του φόβου απέναντι σε κάποιον κίνδυνο υπαρκτό ή ανύπαρκτο, μέχρις και επ' άπειρον. Πάνω σ' αυτή τη βάση αναπτύσσεται εξ άλλου και το άγχος, που αποτελεί μια φοβικού τύπου αντίδραση διαρκείας.
Έτσι η αρτηριακή υπέρταση έχει συνδεθεί περισσότερο με αμυντικού τύπου αντιδράσεις σε άτομα που δεν εκφράζουν ή και δεν αναγνωρίζουν εύκολα τα αισθήματα και τις διαθέσεις τους, με αποτέλεσμα ο θυμός τους για όποια προβλήματα, καταστάσεις, νοιώθουν ότι τους πιέζουν και δεν μπορούν να απαλλαγούν από αυτά, να μην εκδηλώνεται εύκολα.
Επίσης έχει βρεθεί συσχέτιση της σε υψηλή συχνότητα και με επανειλημμένη έκθεση στο στρες. Πολλές έρευνες γίνανε για την εργασία σε συνθήκες ψυχικής πίεσης,
όταν υπάρχουν δηλαδή υψηλές απαιτήσεις σε συνδυασμό με μικρό περιθώριο στη λήψη των αποφάσεων. Το κοινωνικό στρες επίσης, σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν περισσότερο άγχος, λόγω ανεργίας, μη δυνατότητας ελέγχου της ζωής τους, με χαμηλότερο συνήθως μορφωτικό επίπεδο που κάνει πιο δύσκολη την επεξεργασία του άγχους τους ή μετανάστες που βιώνουν το στρες της ένταξης τους στη νέα κοινωνία κτλ, είναι καταστάσεις σχετικά καλά αναγνωρισμένες, που συμβάλλουν στην εμφάνιση της. Σημαντικό επίσης στοιχείο είναι οπωσδήποτε και ο τρόπος αντίδρασης στο στρες, το πώς γίνεται η επεξεργασία του και βιώνεται.

πως γνωριζουμε. μια παλια διαμαχη

Πως γνωρίζουμε;  Οι έμβιοι οργανισμοί στη γη, διαμόρφωσαν στα εκατομμύρια χρόνια της εξέλιξης, μηχανισμούς που αποτέλεσαν τα αισθητήρια όργανα, σαν εξέλιξη των κυττάρων εκείνων που εξειδικεύθηκαν να αντιδρούν στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος δηλαδή των νευρικών κυττάρων και άρα κίνησης και προσαρμογής σ’ αυτόν. Αισθάνονται, αντιλαμβάνονται, αυτές τις πλευρές που τους είναι χρήσιμες για αυτήν την προσαρμογή, δημιουργώντας και μια εικόνα, ανάλογα με τον τρόπο αυτής της πρόσληψης για τον περιβάλλοντα χώρο.
Αυτή η αντίληψη έχει συμβολικό και ταυτόχρονα υποκειμενικό χαρακτήρα.
Επειδή όμως οι βιολογικοί οργανισμοί στη γη διαμορφώθηκαν στη βάση των κοινών κωδίκων της ζωής στον πλανήτη μας, δηλαδή το μόριο του DΝΑ και σε παρόμοιες επιδράσεις του περιβάλλοντος, έχουν λίγο πολύ κοινά χαρακτηριστικά. Έτσι αισθανόμαστε, αντιλαμβανόμαστε αυτές τις πλευρές που μας είναι χρήσιμες για την προσαρμογή σ’ αυτό το περιβάλλον και αυτό γίνεται με έναν ορισμένο τρόπο, τον τρόπο των βιολογικών συστημάτων όπως έχουν διαμορφωθεί στον πλανήτη μας την γη.
Για παράδειγμα, το φως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι τα φωτόνια, κάτι μεταξύ ηλεκτρομαγνητικού κύματος και σωματιδίου, προσπίπτουν στα εξειδικευμένα για αντίδραση στο φως κύτταρα του αμφιβληστροειδή χιτώνα του οφθαλμού, τα κωνία και τα ραβδία. Τα σήματα που λαμβάνονται απ’ αυτά τα κύτταρα, πηγαίνουν στον εγκέφαλο, ο οποίος τα ερμηνεύει με βάση "χάρτες αναγνώρισης" που έχει διαμορφώσει εξελικτικά, δίνοντας τους μια ορισμένη μορφή, χρήσιμη σε μας για να προσαρμοζόμαστε στο περιβάλλον.
 Το ίδιο ισχύει για τα χρώματα, τα σχήματα, τους ήχους, τις γεύσεις, τις οσμές αλλά και για τις γενικότερες έννοιες του χώρου, του χρόνου, της ποσότητας, της ποιότητας κλπ, ότι εν πάση περιπτώσει αντιλαμβανόμαστε.
Ένας παρατηρητής, για παράδειγμα, από μια εντελώς διαφορετική τάξη μεγέθους,

1.8.11

Amy Winehouse - Back To Black

Amy Winehouse

«Γράφω τραγούδια επειδή έχω ανάγκη να προκύψει κάτι καλό μέσα από κάτι κακό. Σκέφτομαι καμιά φορά ότι θα πεθάνω αν δεν γράψω αυτό που αισθάνομαι».
«Αν δεν έχω κάνει κάτι, δεν μπορώ να το βάλω σε ένα τραγούδι. Πρέπει να είναι αυτοβιογραφικό.Είναι κάτι σαν εξορκισμός. Στα τραγούδια μου βγάζω την ψυχή μου».
(απο το ΒΗΜΑ, 1/8/11)