3.8.11

Paul Cezanne


Paul Cezanne(1839-1906). Montagne Sainte-Victoire vue des Lauves. O Πολ Σεζάν, Γάλλος ζωγράφος από την Προβηγκία, από όπου είναι και το συγκεκριμένο τοπίο, ήταν από τους πρωτεργάτες του ιμπρεσιονισμού(συμμετείχε και στην "ιδρυτική" τους έκθεση το 1874 στο Παρίσι), γρήγορα αποστασιοποιήθηκε απο τον ιμπρεσιονισμό για να καταστεί ο πρωτεργάτης των μετα-ιμπρεσιονιστικών τάσεων στη ζωγραφική. Επέκτεινε την αφαίρεση στα ακρότατα όρια που επιτρέπουν στον θεατή να σχηματίσει την εικόνα, χωρίς όμως να χαθεί η εικόνα. Έτσι κατάργησε και την τριδιάστατη αναπαράσταση, αφήνοντας μόνο δύο διαστάσεις που τις θεωρεί αρκετές για την ανασύνθεση της εικόνας απο τον νου. Η εικόνα διασώζεται στο χείλος της ασάφειας, με πολύ καλά μελετημένες πινελιές παρ' όλο που φαίνονται ασαφείς. (στη συνέχεια στις πιο μοντέρνες εκδοχές της ζωγραφικής θυσιάστηκε και η εικόνα).
Σε αντίθεση με το ακαδημαικό στυλ που λάτρευε τη σαφήνεια και τη λεπτομέρεια, οι μεταϊμπρεσιονιστικοί  πίνακες βασίζονται στην αμφισημία και στα απολύτως απαραίτητα.
Ο Cezanne θέλει να δείξει ότι το να βλέπεις σημαίνει να δημιουργείς αυτό που αντικρύζεις. Ότι βασικά κάνει και ο ανθρώπινος εγκέφαλος, σύμφωνα με τις σημερινές αντιλήψεις της νευροφυσιολογίας για τη λειτουργία του, ο οποίος δεν λειτουργεί σαν καθρέφτης αλλά συνθέτει προσλαμβάνοντας τα απαραίτητα στοιχεία που του χρειάζονται. Οι πίνακες του Cezanne είναι μια επέκταση αυτής της λογικής αφήνοντας περιθώρια στον θεατή να δώσει και αυτός τις δικές του ερμηνείες στην πρόσληψη. Η εικόνα όμως στον Cezanne παραμένει πάντα αναγνωρίσιμη.
Αφιέρωνε πολλές ώρες στοχαζόμενος μια πινελιά. Παρατηρούσε επί ώρες το θέμα του. Άλλωστε έτσι και πέθανε απο πνευμονία όταν έμεινε δύο ώρες μέσα στη βροχή, σε έναν αγρό, γι αυτό το λόγο.
Δεν τον ενδιέφερε ούτε το παιχνίδισμα του φωτός που ήταν ο στόχος των ιμπρεσιονιστών και που τον θεωρούσε ανούσιο. Τον ενδιέφερε περισσότερο ο νους απο το μάτι.
  Τα τελευταία χρόνια της ζωής του έζησε στην Προβηγκία. Το συγκεκριμένο τοπίο, το βουνό Sainte-Victorie στην Προβηγκία, το ζωγράφισε πάνω από 60 φορές, σε διαφορετικές εκδοχές. 
 Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1902-1904. Βρίσκεται στο Philadelphia Museum of Art (Geogre W. Elkins Collection).

Δεν υπάρχουν σχόλια: