28.1.12

Θόδωρος Αγγελόπουλος

Θόδωρος Αγγελόπουλος(1935-2012).
Γέννημα μιας εποχής που κυριαρχούνταν από μεγάλες ιδέες, προσπάθησε να αποτυπώσει αυτές τις ιδέες, την κίνηση της ιστορίας, μέσα από μεγάλες, σύνθετες εικόνες.
Στοχάζεται πάνω στην ιστορία,  η οποία ξεφεύγει από τα όρια του ατόμου και τον καθορίζει αλλά ταυτόχρονα είναι κοινωνικό φαινόμενο δηλαδή δημιουργείται από τα άτομα.
Παρ' όλο που ο προβληματισμός του αρχίζει και καταλήγει στα άτομα και τη βίωση από μέρους τους της ιστορίας, στα έργα του αυτό που τελικά κυριαρχεί είναι η μεγάλη κίνηση, αυτή της ιστορίας. Η μοίρα του ατόμου καθορίζεται από αυτήν και την κίνησή της.
Η κυριαρχία των μακρινών πλάνων, ο συμβολικός τους χαρακτήρας με πολλά τελετουργικά στοιχεία, η σχεδόν απουσία του γκρο πλαν, δείχνουν αυτή τη "μεγάλη" κίνηση, από την οποία το άτομο καθορίζεται. Όμως αυτή η "μεγάλη " κίνηση δεν είναι απρόσωπη, αφορά το άτομο και βιώνεται από αυτό σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής του, γι αυτό και ο Αγγελόπουλος ξεκινά από τις ατομικές ιστορίες και καταλήγει σ' αυτές.
 Ένας στοχαστής της ιστορίας  και ανθρωπιστής, ένας μεγάλος δημιουργός.


«Ξεχάστε με στη θάλασσα»
...
«Σας εύχομαι υγεία και ευτυχία αλλά δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας/ 
Είμαι επισκέπτης/ 
Το κάθε τι που αγγίζω με πονάει πραγματικά/ 
κι έπειτα δεν μου ανήκει/ 
Όλο και κάποιος βρίσκεται να πει "δικό μου είναι"/ 
Εγώ δεν έχω τίποτε δικό μου είχα πει κάποτε με υπεροψία/ 
Τώρα καταλαβαίνω πως το τίποτε είναι τίποτε/ Ότι δεν έχω καν όνομα/ 
Και πρέπει να γυρεύω ένα κάθε τόσο/ 
Δώστε μου ένα μέρος να κοιτάω/ 
Ξεχάστε με στη θάλασσα/ 
Σας εύχομαι υγεία και ευτυχία».

(ανέκδοτο ποίημα του Θόδωρου Αγγελόπουλου γραμμένο το 1982 λίγο πριν από την έναρξη συγγραφής του σεναρίου της ταινίας «Ταξίδι στα Κύθηρα»)

Δεν υπάρχουν σχόλια: