Τα
Ελληνιστικά κράτη που δημιουργήθηκαν
μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου και
κυρίως αυτό των Πτολεμαίων στην Αίγυπτο
και των Σελευκιδών στη Συρία, αποτέλεσαν
το πεδίο όπου συναντήθηκαν και ήρθαν
σε ώσμωση αλλά και αντιπαράθεση οι
Έλληνες και οι Εβραίοι. Ας θυμηθούμε
την μετάφραση των εβδομήκοντα, όπου 72
ελληνόγλωσσοι Εβραίοι με πρόνοια του
Πτολεμαίου Β´ του
Φιλάδελφου και τη συνδρομή του Δημήτριου
Φαληρέα, επιμελητή της βιβλιοθήκης της
Αλεξάνδρειας, μετέφρασαν τα κείμενα
της Παλαιάς Διαθήκης από την Εβραϊκή
στην κοινή Ελληνιστική γλώσσα, στα μέσα
του 3ου πΧ αιώνα, για τους Εβραίους
υπηκόους του βασιλείου, κατοίκους κυρίως
της Αλεξάνδρειας, που μιλούσαν περισσότερο
την Ελληνική και λιγότερο την Εβραϊκή
γλώσσα. Όπως και πολλά άλλα εβραϊκά
κείμενα μεταφράσθηκαν στην ελληνιστική
γλώσσα εκείνη την περίοδο. Τα Ελληνικά
ήταν η κυρίαρχη γλώσσα για πολλούς
αιώνες στην περιοχή της ανατολικής
Μεσογείου. Εκείνη την περίοδο η Ιουδαία
ήταν στην κυριαρχία του βασιλείου των
Πτολεμαίων.
Μετά
το 198 πΧ που η περιοχή της Ιουδαίας πέρασε
στην κυριαρχία του βασιλείου των
Σελευκιδών της Συρίας, ακολουθήθηκε
από τους Σελευκίδες και κυρίως τον
Αντίοχο Δ´, μια πολιτική
βίαιου εξελληνισμού, που οδήγησε στην
εξέγερση των Μακκαβαίων και στην
αποκατάσταση της θρησκείας τους το 164
πΧ με τη νίκη τους επί του Αντιόχου Δ´.
Μια σύγκρουση που είχε και χαρακτηριστικά εμφύλιας διαμάχης μιας και υπήρχαν
ισχυρές τάσεις κυρίως στην αριστοκρατία
αλλά και σε θρησκευτικές παρατάξεις
που ήθελαν την ενσωμάτωση ελληνιστικών
στοιχείων στη ζωή τους. Εκείνη την
περίοδο οι Μακκαβαίοι, στην αναζήτηση
συμμάχων είχαν στραφεί και προς τη Ρώμη
αλλά και σε δυνάμεις στην Ελλάδα, κυρίως
στη Σπάρτη, με την οποίαν, το βιβλίο των
Μακκαβαίων γράφει ότι είχαν παλαιούς
δεσμούς.
Οι
Έλληνες για πολλούς αιώνες είχαν επαφές
αλλά και αντιπαράθεση με τους Φοίνικες,
Χαναναίους οι οποίοι κατοικούσαν στη
βόρεια Χαναάν, στη θέση που είναι ο
σημερινός Λίβανος. Με τους Φοίνικες οι
Έλληνες ήταν για πολλούς αιώνες σε
ανταγωνισμό για τον έλεγχο του εμπορίου
στη Μεσόγειο αλλά και σε επαφές, αφού
αξιοποίησαν το Φοινικικό αλφάβητο, με
το οποίο καταγράφονταν φθόγγοι αντί
συλλαβών. Εξάλλου σύμφωνα με την παράδοση,
ιδρυτής της Θήβας ήταν ο Κάδμος ένας πρίγκηπας από τη Φοινίκη.
Ο
Γιαχβέ, ο Ιεχωβάς, ήταν ένας θεός μιας
φυλής στο νότο της Παλαιστίνης, των
Ιουδαίων. Επτά έθνη μοιράζονταν τη γη
της Παλαιστίνης όταν ήταν κάτω από την
κυριαρχία των Ασσυρίων.