Η ανάπτυξη, γνωστική και ηθική του ανθρώπου, η εξέλιξη του, βασίζεται σε ένα εν δυνάμει πρόγραμμα που δημιουργήθηκε εξελικτικά, το οποίο υλοποιείται σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον αλλά και εξελίσσεται μέσα από διαδικασίες μάθησης, μια δυνατότητα που ουσιαστικά έχει μόνο αυτός. Γι αυτό έχει πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα να αλλάζει ώστε να ανταποκρίνεται στις περιβαλλοντικές αλλαγές και προκλήσεις, παρ' όλο που οι δομές του ανθρώπινου εγκεφάλου παραμένουν οι ίδιες όπως και τα πάθη και οι συγκινήσεις που τον κινούν. Σήμερα το γνωστικό περιβάλλον το οποίο επιδρά στον άνθρωπο, με τις τεράστιες αλλαγές στις δυνατότητες επικοινωνίας, είναι η ανθρωπότητα στο σύνολο της με πολύ πιο άμεσο τρόπο απ’ ότι ελάχιστες μόνο δεκαετίες πριν. Αυτό οδηγεί σε μια αύξηση της γνώσης σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων που έχει σαν αποτέλεσμα την αναζήτηση νέων λύσεων ή την εφαρμογή πιο επιτυχημένων παραδειγμάτων, σε μια διαδικασία θετικής ανάδρασης με το σύνολο της ανθρώπινης κοινωνίας.
Κατ’ αντιστοιχία με την εξέλιξη του ανθρώπου, μπορούμε να μιλήσουμε και για εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών, παίρνοντας υπ’ όψη ότι στο επίπεδο της κοινωνίας περνάμε σε μία καινούργια τάξη μεγέθους από πλευράς ποσότητας πληροφορίας που περιέχεται στο καινούργιο σύνολο και την ύπαρξη πολύ περισσότερων τυχαίων μεταβλητών.
Μιλώντας γενικά μπορούμε να πούμε ότι η ανάπτυξη, η εξέλιξη οφείλεται στις απαντήσεις που προκύπτουν στα περιβαλλοντικά δεδομένα και τις προκλήσεις που δημιουργούν, τα οποία σε μεγάλο βαθμό έχουν τυχαίο χαρακτήρα. Έχουμε ένα συνδυασμό αναγκαιότητας και τυχαίου. Η αναγκαιότητα
προκύπτει από τους νόμους, τους κώδικες που διαμορφώνονται για την επ’ άπειρον επανάληψη των μορφών που δημιουργούνται και το τυχαίο από τους άπειρους παράγοντες του περιβάλλοντος. Στο κάθε επίπεδο ανάπτυξης της φύσης, και αυτό έχει σχέση με διαφορετικές τάξεις μεγέθους στην ποσότητα της πληροφορίας που περιέχουν οι μορφές της, είναι διαφορετικός αυτός ο συσχετισμός της αναγκαιότητας και του τυχαίου. Όσο μεγαλύτερη η ποσότητα πληροφορίας τόσο μεγαλύτερος και ο βαθμός της τυχαιότητας στην εξέλιξη. Αυτό σημαίνει και περισσότερες εναλλακτικές δυνατότητες. Ανάλογα μπορούμε να δούμε τη σχέση ανάμεσα στο ξεχωριστό άτομο και την κοινωνία στην οποίαν συμμετέχει ή το σύνολο της ανθρώπινης κοινωνίας. Οι ανθρώπινες κοινωνίες, που όσο σε μεγαλύτερη κλίμακα πάμε περικλείουν πολύ μεγαλύτερη ποσότητα πληροφορίας και παρέμβασης του τυχαίου, θα έχουν και ανάλογα πολύ μεγαλύτερη τυχαιότητα στην εξέλιξη τους. Το ότι όμως αποτελούνται από ανθρώπους, οι οποίοι έχουν τις δικές τους αναγκαιότητες, περιορίζει τις θεωρητικά άπειρες δυνατότητες, σε πιο περιορισμένες, συμβατές με τη συνέχιση ύπαρξης του συγκεκριμένου συνόλου, επιλογές. Η ανάπτυξη αυτή δεν γίνεται προς ένα συγκεκριμένο ιδανικό, μια αλήθεια. Είναι κυρίως ένα ανοιχτό γίγνεσθαι, με κανόνες που δημιουργούνται στην πορεία, οι οποίοι μπορούν ακυρωθούν αν δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες που προκύπτουν.
Μιλώντας γενικά μπορούμε να πούμε ότι η ανάπτυξη, η εξέλιξη οφείλεται στις απαντήσεις που προκύπτουν στα περιβαλλοντικά δεδομένα και τις προκλήσεις που δημιουργούν, τα οποία σε μεγάλο βαθμό έχουν τυχαίο χαρακτήρα. Έχουμε ένα συνδυασμό αναγκαιότητας και τυχαίου. Η αναγκαιότητα
προκύπτει από τους νόμους, τους κώδικες που διαμορφώνονται για την επ’ άπειρον επανάληψη των μορφών που δημιουργούνται και το τυχαίο από τους άπειρους παράγοντες του περιβάλλοντος. Στο κάθε επίπεδο ανάπτυξης της φύσης, και αυτό έχει σχέση με διαφορετικές τάξεις μεγέθους στην ποσότητα της πληροφορίας που περιέχουν οι μορφές της, είναι διαφορετικός αυτός ο συσχετισμός της αναγκαιότητας και του τυχαίου. Όσο μεγαλύτερη η ποσότητα πληροφορίας τόσο μεγαλύτερος και ο βαθμός της τυχαιότητας στην εξέλιξη. Αυτό σημαίνει και περισσότερες εναλλακτικές δυνατότητες. Ανάλογα μπορούμε να δούμε τη σχέση ανάμεσα στο ξεχωριστό άτομο και την κοινωνία στην οποίαν συμμετέχει ή το σύνολο της ανθρώπινης κοινωνίας. Οι ανθρώπινες κοινωνίες, που όσο σε μεγαλύτερη κλίμακα πάμε περικλείουν πολύ μεγαλύτερη ποσότητα πληροφορίας και παρέμβασης του τυχαίου, θα έχουν και ανάλογα πολύ μεγαλύτερη τυχαιότητα στην εξέλιξη τους. Το ότι όμως αποτελούνται από ανθρώπους, οι οποίοι έχουν τις δικές τους αναγκαιότητες, περιορίζει τις θεωρητικά άπειρες δυνατότητες, σε πιο περιορισμένες, συμβατές με τη συνέχιση ύπαρξης του συγκεκριμένου συνόλου, επιλογές. Η ανάπτυξη αυτή δεν γίνεται προς ένα συγκεκριμένο ιδανικό, μια αλήθεια. Είναι κυρίως ένα ανοιχτό γίγνεσθαι, με κανόνες που δημιουργούνται στην πορεία, οι οποίοι μπορούν ακυρωθούν αν δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες που προκύπτουν.