Ο Ηράκλειτος από την Έφεσο(544-484 π.Χ.), σε λεπτομέρεια από την τοιχογραφία του Ραφαήλ, η σχολή των Αθηνών, στο παλάτι των Αποστόλων στο Βατικανό. |
Η
αντίθεση ανάμεσα σε ένα κόσμο αμετάβλητο
και ένα κόσμο μεταβαλλόμενο και ασταθή,
παρουσιάσθηκε από τον 6ο-5ο πΧ αιώνα. Ο
Ηράκλειτος υποστήριξε από τα τέλη του
6ου αιώνα ότι το σύμπαν εξελίσσεται
διαρκώς, ότι τα πάντα είναι κίνηση και
ροή χωρίς αρχή και τέλος. Η “αλήθεια”
βρίσκεται στην κατανόηση αυτού του
γίγνεσθαι
που είναι εγγενώς άπειρο και μια
διαδικασία καθ' εαυτή. Και από τη στιγμή
που είναι γίγνεσθαι
δηλαδή
κάτι που μεταβάλλεται διαρκώς δεν
μπορούμε να μιλούμε για μια “αμετάβλητη,
αιώνια αλήθεια”, αυτό είναι κάτι που
διαμορφώνεται συνεχώς μέσα στην κίνηση.
Σε αντίθεση
με τον Ηράκλειτο, ο Παρμενίδης υποστήριζε
ότι το ον είναι ένα, αγέννητο, αμετάβλητο
και αιώνιο. Σύμφωνα με τον Παρμενίδη αν
άλλαζε κάτι υπήρχε η δυνατότητα να
εμφανισθεί κάτι που δεν υπήρχε πριν,
κάτι που είναι αδύνατον(επειδή κάτι που
δεν υπάρχει είναι αδύνατον να αρχίσει
να υπάρχει), επομένως η αλλαγή είναι
αδύνατη. Σύμφωνα με αυτή τη λογική τα
αποτελέσματα προϋπάρχουν των αιτίων,
εφ' όσον τίποτε καινούργιο δεν μπορεί
να αναδυθεί. Ο Αριστοτέλης προχωρεί στη
σύνθεση των δύο αντιλήψεων, περί αλλαγής
και μη αλλαγής στη δική του θεωρία περί
κοσμογονίας. Εισάγει την αντίθεση
ανάμεσα σε έναν κόσμο αμετάβλητο και
αιώνιο και τον φθαρτό
μεταβαλλόμενο κόσμο που τον ταυτίζει
με τη γη (και
τη σελήνη).
Παρόμοιο διαχωρισμό είχε κάνει και ο
Πλάτων, ο οποίος ξεχωρίζει το είναι από
το γίγνεσθαι. Το είναι
το ταυτίζει με
τις αιώνιες αλήθειες, τις ιδέες. Το γίγνεσθαι
με τις μεταβολές, την εξέλιξη της ζωής
και της σκέψης, στην πορεία της προς τις αυτές τις αιώνιες ιδέες. Ένας δυϊσμός που
ταλαιπώρησε τη φιλοσοφία.
Παρμενίδης. Από την Ελέα της Ν. Ιταλίας, μία από τις αποικίες που ίδρυσαν οι Φωκαείς στην κεντρική και δυτική Μεσόγειο. Γεννήθηκε στα τέλη του 6ου π.Χ. αιώνα. |
Τον
17ο αιώνα ο Νεύτων καθιερώνει τους ίδιους
συμπαντικούς νόμους που ισχύουν παντού,
τόσο στα μακρινά άστρα όσο και στον κήπο
του σπιτιού. Ένας θρίαμβος του είναι
πάνω στο γίγνεσθαι.
Το σύμπαν μεταβάλλεται αλλά στα πλαίσια
αυτής της πραγματικότητας. Αν γνωρίζουμε
την κατάσταση ενός συστήματος σε μια
οποιαδήποτε στιγμή, τότε μπορούμε να
υπολογίσουμε τις επόμενες καταστάσεις,
καθώς και τις προηγούμενες.
Το
1915 ο Αινστάιν ανακαλύπτει ότι οι εξισώσεις
της θεωρίας της σχετικότητας τον οδηγούν
σε ένα δυναμικό μεταβαλλόμενο σύμπαν
που είτε διαστέλλεται είτε συστέλλεται,
αναδιπλώνεται στον εαυτό του. Οι
αντιλήψεις της εποχής ήταν υπέρ ενός
στατικού σύμπαντος γι αυτό και ο Αινστάιν,
για να εναρμονιστεί με αυτή την αντίληψη,
μίλησε για μια δύναμη αντιβαρύτητας
που εξουδετερώνει τη δύναμη της βαρύτητας
στο σύμπαν, κάτι που αργότερα παραδέχθηκε
ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος της ζωής
του, όταν ο Hubble
ανακάλυψε το
1929 ότι το σύμπαν διαστέλλεται.
Το
1965 ανακαλύφθηκε η ακτινοβολία υποβάθρου
που αποτέλεσε ισχυρό επιχείρημα για τη
θεωρία της αρχικής έκρηξης, του big
bang, οπότε
επικράτησε και η ιδέα της συνεχούς
εξέλιξης.
Μέχρι το 1950
ήταν πιο ισχυρή η άποψη ενός σύμπαντος
στατικού, αμετάβλητου.
Η εισαγωγή της
ιστορικότητας στη φυσική και της συνεχούς
μεταβολής, ουσιαστικά έγινε από τη
θεωρία του χάους και τον Ίλια Πριγκότζιν.
Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, το κάθε
τι, το παρόν όπως
διαμορφώνεται συνεχώς, είναι αποτέλεσμα
άπειρων, καθολικών αλληλεπιδράσεων οι
οποίες και γι αυτό το λόγο δεν μπορούν
να επαναληφθούν. Γι αυτό το λόγο και ο
χρόνος αποτελεί
ένα μέγεθος μιας κατεύθυνσης, υπάρχει
δηλαδή το βέλος του χρόνου.